Betreft: Hypermoderne Beeldende Vorming
In dit bericht geef ik de kern van de eerste les weer. In deze les werd het vak Beeldende Vorming geïntroduceerd, werden wij wegwijs gemaakt in het vak met behulp van een Ipad, maakte ik kennis met het verslag leggen van de lessen in de vorm van een blog, en kregen we tot slot een model aangereikt aan de hand waarvan lessen beeldende vorming zijn opgebouwd. We kregen kortom hypermoderne BV!
De essentie van een les BV bevat twee doelen, namelijk een technisch doel en een beeldend doel. Bij het technische doel gaat het om het verkrijgen van, of oefenen met een vaardigheid. Leerlingen leren omgaan met materialen en leren bijvoorbeeld knippen, kleien, zagen, animaties maken, foto's bewerken en Ipadten :-) . Bij het beeldende doel gaat het erom dat de leerlingen iets leren verbeelden. Dat ze oplossinkjes zoeken voor een beeldend probleem.
Een valkuil van een klassieke les Beeldende Vorming is dat het beeldend doel is geminimaliseerd, of is verdwenen uit de les. De juf of meester doet iets voor, waardoor zij/hij het beeldend probleem voor de leerling oplost. Het nadenkelement, het beeldend doel, verdwijnt uit de les. (Pietjesvoorbeeld)
Ter illustratie van het bovengenoemde en ter lesidee kregen wij instructie in zes groepjes van vier/vijf een toren te bouwen (ingekapseld in het verhaal van Remy de rat uit Ratatouille). Een enkel groepje was het beeldend doel ontnomen door tot in detail een beschrijving van de bouwmethode te geven. Dit voobeeld kwam uit een reël lesmethodeboek dat verder een goed gebruikt zou moeten kunnen worden voor het ontwerpen van een les BV. Clou: wees opmerkzaam op de aanwezigheid van beide doelen.
Zie hier het resultaat van de opdracht:
Remy's Gusteau |
Met vernederlandste naam |
Onderaanzicht/muizenperspectief: zo lijkt hij hoog hè! |
De les was leuk, interactief en...uitdagend! Gezien mijn blog nu de titel van mijn eerste bericht draagt, dient er nog flink geoefend te worden alvorens ik mij een echte blogger mag noemen.
Tot volgende keer, hartelijks,
Nikki (oefent door)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten