Rode koontjes alom, van het harde werken natuurlijk, maar ook vanwege mijn digitale 'noob'gesteldheid. Want, alhoewel ik deze blogs in een gezellige 'ik doe alsof ik lezer(s) heb-vorm' gegoten had(, omdat ik had bedacht dat dat het format van de blog was,) had ik niet gedacht dat ook echt iemand anders in staat was om tot dit blog toe te treden, behalve dan meester Guido (die mijn ellenlange gewauwel slechts zou scannen op de aanwezigheid van de belangrijkste informatie) over een paar weken via een geheime link, laat staan dat iemand anders hem ook daadwerkelijk zou gaan lezen.. Mooi niet dus! (Zie hier waarom ik op het onderdeel interpunctie bij de taaltoets geen hoge score had, maar dat terzijde)!
Blijkt gewoon iedereen mijn blog open en bloot te kunnen vinden via het wereldwijdeweb! Nou ja, op zich niets te verbergen natuurlijk..(gauw mn spannende foto's uit 'de wolk' halen ;-) ). In het kader van NikkiOefent vond ik het zinvol hier een vermelding van te maken; weer wat geleerd in digiland!
Voortaan wel even een berichtje achterlaten hè, ik heb niet voor niets ingesteld dat 'Reacties van lezers zijn toegestaan', snoeperds!
De les
Over tot de orde van de les. Ontwikkelingsfasen en beeldbeschouwing. Dat was me een pittige maaltijd, die smaakt naar meer.Over de ontwikkelingsfasen van Parsons kan ik vertellen dat dat er vijf zijn. Te beginnen met het favoritisme, gevolgd door ambachtelijk 1 en 2, waarbij men bij ambachtelijk 1 gericht is op de hoofdkenmerken en abstracte kunst nog kan appriciëren (is het dan zo dat we allemaal maar beter weer kleine kleuters zouden kunnen zijn, omdat we dan en masse meer begrip hadden voor de prachtige werken van Appel, Picasso en moesten we huilen bij de schoonheid van de eenvoud van Mondriaans werk.. Nee! Niets is minder waar, dát begrip (van kleine kleuters) is gericht op de onkunde een beeld meer in détail te kunnen beschouwen, dat van kunstdeskundigen is gericht op hun kennis van en waardering voor het werk binnen de context, de plaatsing in de tijd etc.) en ambachtelijk 2 is gericht op de détails; men waardeert de details, stelt realisme als voorwaarde en de beleving van de kijker is in deze fase representatief voor dat van iedere andere beschouwer. Dan volgt de fase van expressiviteit. De realiteit mag wijken ten behoeve van de uitdrukking van een gevoel. Op basis daarvan waardeert de kijker het beeld. Fase 4, is die van het formalisme. Je waardeert een beeld op basis van de formele kwaliteiten, de stijl. In deze fase kun je bij een beeld ook een esthetische ervaring beleven en dat met anderen delen. In fase 5, genaamd 'Open mind', bekijk je het beeld in de context, ben je je ervan bewust dat je interpreatie wordt beïnvloed door die context en dat jij een beeld uit het begin van de 20e eeuw nu anders interpreteert dan een kijker uit bijvoorbeeld die tijd, omdat er.. vul maar in, bijvoorbeeld andere maatschappelijke aspecten een rol speelden, dan nu.
Beeldbeschouwing. Om beelden in de klas te beschouwen moet je goede vragen bedenken bij het beeld. Dat is lastig, maar door in ieder geval gebruik te maken van de volgende vijf typen vragen, kom je een heel eind. Te beginnen met een startvraag. Die wordt gevolgd door de onderzoeksvragen, de analysevragen en eventueel de speculatieve vragen, waarna wordt besloten met een oordeelsvraag die een besluit, een conclusie inhoudt, geen oordeel als in goed of fout.
Met de billen bloot. Hier mijn vragen bij het beeld van Gnomeo en Julliet.
startvraag: wie heeft deze film gezien? Kun je aan de klas even kort
vertellen waar de film over gaat?
Onderzoeksvragen: Wat zie je op de poster? Wat staat er op afgebeeld? (Zijn
het mensen?) Zijn de kabouters een grote gezellige familie? Waaraan kun je
zien dat dat (1 grote gezellige familie) niet zo is? Hulpvragen: Welke
emoties herken je op hun gezichten? Wat hebben de kabouters (antwoord uit
eerdere vragen) vast? Welke kleuren zijn gebruikt? Hoe staan ze op de poster
afgebeeld? Wat valt je op aan de titel van de film? welke andere beroemde
verhaal/titel herken je daarin? Hoe liep het met hen af? Zou het goedkomen
met de kabouters denk je? Waarom denk je dat(, blijf met je antwoord bij de
poster)?
Analysevragen: Wat zeggen die elementen ons over het verloop van het verhaal?
Wat betekenen die schep en boormachine en die verschillende kleuren
puntmutsen? Wat vertelt de titel ons over het verhaal?
Speculatieve vragen: Verandert de situatie als de kabouters allemaal bloemen
en slingers in hun hand zouden hebben? Zouden ze dan ook boos kijken? Wat als
de kabouters nu allemaal dezelfde kleur puntmuts zouden hebben? Zouden ze dan
nog ruzie hebben? Wat als de twee kampen allebei een jongetjes hadden
gekregen, of allebei een meisje? (maar juf, misschien zouden ze wel homo
geweest zijn, of lesbisch, dan heb je hetzelfde verhaal!)
Oordeelvragen: Dus, wat is nu de betekenis van deze poster? Wat vertelt het
ons?
Je ziet, ik heb nog wat te oefenen. Ik heb hele 'losse' vragen gesteld over de details. Vragen die vooral gericht zijn op fase 2b, beter bekend als ambachtelijk 2. Ik ben niet bewust uitgegaan van deze fase. Nu ben ik gelukkig wel in staat in mijn reflectie op de opdracht dit te herkennen. Na de controle met Guido's vragen zag ik dat ik bij het stellen van de vragen (afhankelijk van de doelgroep/leeftijd van de leerlingen) al meer uit kan gaan van dat wat er wordt uitgedrukt op het beeld. Die zichtbare strijd tussen de kabouters mag al door mij als leerkracht benoemd worden voor leerlingen die zich in fase drie bevinden. Zij mogen daar dan de beeldkenmerken bij gaan zoeken, zodat zij zich bewust zijn van de aspecten die bijdragen aan de uitdrukking van 'strijd'. Goed. Dat was het dan weer voor vandaag.
Tabee!
P.s. Oproepje/ hartenwens: Is het je gelukt dit verhaal door te ploegen, of ben je toch nog even naar het eind toegescrolld? Laat dan een reactie achter in de vorm van: [je naam] was hier.. Of verzin wat anders leuks. Ook prima. Om het ijs te breken, zal ik vast als eerste schaapje over de dam komen, wie volgt? wie durft? Ik ben benieuwd!
Nikki was hier
BeantwoordenVerwijderenIk kan toch niet de enige zijn die je blog met veel plezier leest..? ;)
BeantwoordenVerwijderenNee, ik kreeg wat smoesjes van een aantal medestudenten dat het hen niet gelukt was te reageren op mijn blog. Aan het aantal keer dat dit bericht is bekeken, kan het niet anders dat ook anderen er naar gekeken hebben, al dan niet met plezier.. ;-)
BeantwoordenVerwijderenGegroet!