donderdag 2 oktober 2014

werkprocessen #1 en # 2

Beste lezer,

Afgelopen les zijn er werkprocessen aan bod gekomen. Er zijn grofweg drie werkprocessen, te weten het traditioneel ambachtelijke werkproces, het ontwerpproces en het experimentele werkproces.

Bij het eerste proces wordt het technische doel van beeldende vorming behaald, maar blijft het beeldend vermogen van de maker onaangesproken. Bij het tweede proces is dat precies andersom. Het laatste proces heeft als voordeel dat je direct kunt starten met het gekozen materiaal, maar dit is een werkproces dat niet voor iedere doelgroep te gebruiken is.

Ook leerden we een basisplan te maken voor een les BV, door zo'n les volgens plan 'te ondergaan'.

We maakten een animatiefilmpje over racemonsters. Guido, onze leerkracht, startte de les met het laatste thema (stap 1). Daarna kregen we een filmpje uit de animatiefilm Cars te zien en mochten wij vertellen waar we aan konden zien dat de hoofdrolauto's snel waren. Verder kregen we plaatjes te zien van verschillende monsters en werd ons gevraagd waar we aan konden zien dat zij er 'monsterlijk' uit zagen. Guido verzamelde dus 2d en 4d materialen (stap 2) en beschouwde met ons de beelden om ons nauwkeuriger te laten kijken (stap 3). Dit is de receptieve fase van de les.

Vervolgens stelde Guido ons een beeldend probleem; we zouden racemonsters gaan maken. Ook selecteerde hij hiervoor de materialen, te weten klei en het medium (animatie-)film. (stap 4). Ons werden technische en beeldende doelen gesteld (stap 5). De racemonsters dienden er snel en monsterlijk uit te zien aan de hand van de voorwaarden die we met elkaar in de receptieve fase van de les hadden gesteld om een object er snel en monsterlijk uit te laten zien. Ze moesten bewegende onderdelen bevatten en gemaakt zijn van klei. Daarna konden we experimenteren met het materiaal en maakten we de monsters in tweetallen naar eigen inzicht (stap zes). Dit was de productieve fase van de les. Guido begeleidde ons bij het maken van de keuzes (stap 7). Tot slot bespraken we met elkaar de racemonsters a.d.h.v. de vooraf gestelde beeldende en technische doelen en we bekeken of het ons gelukt was deze doelen te behalen (stap 8).

In deel 2 van de les maakten we een animatiefilmpje met de gemaakte monsters. Hiervoor werd een nieuw basiplan gevolgd.

stap 1: thema animatiefilmpje maken
stap 2: laten zien van filmpjes en hoe dat gemaakt wordt.
stap 3: met elkaar in gesprek over hoe dat dan gedaan wordt. (controle voor de docent of het begrepen wordt)

stap 4: beeldend probleem plus materiaal/medium: maak een animatiefilmpje
stap 5: technische en beeldende doelen: je racemonsters moeten snel gaan, er moet een strijd aanwezig zijn, er moet een crash inzitten.
stap 6: experimenteren maar!

stap 7: Guido begeleidt ons bij de keuzes
stap 8: we bekijken de fimpjes en reflecteren op de technische en beeldende doelen.

Zie hier het eindresultaat!


In werkprocessen #1 is Fred de raket gebouwd door Nikki en Sebastiaan en Willie de wheelie is gebouwd door Suzanne en Eline.

Zoals te zien moeten we nog even oefenen met het bewegend beeld. Dat mag nog best iets vloeiender. Wel racen onze monsters supersnel over onze aardkloot of door ons sterrenstelsel. Eeen strijd is gaande, maar nog niet erg spannend voor de kijker en ondanks het ontbreken van een voor de kijker spannende of spectaculaire crash, zit deze er wel degelijk in. Doelen van les twee behaald.

Ons monster ziet er monsterlijk uit vanwege zijn kop met enge tanden van ijzer, een hard koud materiaal. Ook zijn kapsel in de vorm van een hanekam maakt hem er niet zachter en vriendelijker op. De richting van de 'manen' is zo dat het bedraagt aan het snelle uiterlijk van ons monster; de diagonale lijnen zitten erin en die worden voortgezet door de lijn van de staart. De vlammen uit zijn achterste maken hem minder speedy, maar wel meer monsterlijk. Ook de groeven/strepen in zijn gladde romp geven hem iets beestachtigs, maar door de richting van de strepen blijft hij er snel uitzien.

Ons monster is volgens deze eisen, waarvan een rubric te maken is, beter gelukt dan het filmpje, maar een voldoende zou er ook voor het filmpje in moeten zitten.

Tot de volgende les!

Nikki


Geen opmerkingen:

Een reactie posten